DigiD nodig voor aanvragen uitkering depositogarantiestelsel


Rene

Geplaatst op 12 november 2009, 19:16 door Rene in dsb bank, nieuws

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft de website www.dgs-dsb.nl geopend voor het aanvragen van een vergoeding onder het depositogarantiestelsel voor rekeninghouders van DSB Bank. Particuliere meerderjarige rekeninghouders van de DSB Bank kunnen toegang krijgen tot deze site met DigiD.

DigiD met SMS functie noodzakelijk
Heeft u al een actief DigiD met SMS functie? Dan hoeft u niets te doen. Heeft u geen DigiD, heeft u uw DigiD afgegeven aan een ander of is uw DigiD verlopen? Dan moet u een nieuw DigiD aanvragen en activeren. Als u DigiD heeft zonder SMS functie, dan moet u de SMS functie aanvragen. DigiD aanvragen of uitbreiden met SMS functie kunt u doen via www.digid.nl/burger. Het aanvragen duurt ongeveer vijf dagen.

De toevoeging van de sms-functie biedt een hoger zekerheidsniveau omdat de sms-functie een extra controle van de identiteit van rekeninghouders mogelijk maakt.

Verwar DigiD niet met DigiP
Let op: DigiD is heel iets anders dan DigiP. DigiD is uw persoonlijke code om in te loggen op websites van de overheid. DigiP is de code die u kreeg voor het internetbankieren van de DSB Bank.

Niet iedereen kan aanvraag doen via DigiD
De meeste rekeninghouders kunnen via DigiD een aanvraag doen. Er zijn echter enkele uitzonderingen:

1. minderjarigen: jonger dan 18 jaar
2. zakelijke rekeninghouders, zoals ondernemingen, verenigingen, en stichtingen bv’s
3. rekeninghouders die worden vertegenwoordigd, bijvoorbeeld door een bewindvoerder/ curator
4. niet-ingezetenen die niet over een burgerservicenummer (BSN) beschikken

Deze rekeninghouders kunnen niet via DigiD op de website komen voor het aanvragen van een vergoeding. Zij krijgen van de Nederlandsche Bank per brief de inloggegevens om toegang te krijgen tot deze site.

Schriftelijke aanvraag
Er kunnen omstandigheden zijn waardoor u niet per computer en DigiD een aanvraag kan indienen. In deze gevallen kunt u een schriftelijke aanvraag doen voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel. Wilt u hiervan gebruik maken? Neem dan snel contact op met de Nederlandsche Bank: 0800 020 10 68 (gratis) op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur. Of mail: info@dnb.nl

Let op: als u een schriftelijke aanvraag doet, zal de procedure langer duren en moet u langer wachten op een vergoedingsbesluit. Het verwerken van een schriftelijke aanvraag vergt namelijk meer tijd dan van digitale aanvragen.

DigiD tijdig aanvragen of vernieuwen
Om een aanvraag te doen voor een vergoeding onder het depositogarantiestelsel, heeft u een actieve DigiD gebruikersnaam nodig. Rekeninghouders van de DSB Bank moeten een DigiD gebruikersnaam aanvragen/vernieuwen in de volgende gevallen:

1. u heeft nog geen DigiD gebruikersnaam
2. u heeft uw DigiD afgegeven aan een ander (bijvoorbeeld uw belastingconsulent)
3. u heeft uw DigiD de laatste anderhalf jaar niet gebruikt, waardoor deze verlopen is.
4. u heeft wel een DigiD, maar zonder sms functie.

U kunt op de site: www.digid.nl/burger een DigiD gebruikersnaam aanvragen. U ontvangt binnen vijf dagen een activeringscode per post. Vervolgens moet u uw DigiD activeren. Doe dit binnen 21 dagen, anders vervalt deze.

Deel dit artikel met anderen:



1559 keer bekeken | 2 reacties

Reacties Syndicatie en RSS

a.kadiri reageert, op juli 18, 2010 om 15:38 (GMT +01:00):

via deze e-mail wil ik  een digid aanvragen



Rene reageert, op juli 19, 2010 om 08:42 (GMT +01:00):

Via  www.digid.nl/burger kunt u een Digid aanvragen.